Powered By Blogger

Sunday, July 28, 2013

KHASIAT SUP TOM YAM

Ketahui Khasiat Tomyam

Banyak khasiat yang terkandung dalam Tomyam. Selain menjadi penggemar tomyam, mari kita belajar tentang khasiat yang terkandung di dalam tomyam.

HALIA

Halia atau nama saintifiknya Zingiber officinale dari keluarga zingiberaceae kaya dengan kandungan kalium (125 miligram), fosforus (63mg) dan kalsium tenaga (52 kilokalori) selain protein, karbohidrat, gentian, vitamin C dan niasin.

Selain berbau harum, campuran halia dalam masakan menjadi pembuka selera makan. Selalunya halia ditumbuk atau dimayang halus, ditumis bersama perencah lain untuk masakan sup, kari, sambal, rendang dan tomyam.

BAWANG BOMBAY

Di dalam Bawang Bombay terdapat kandungan allicin, asam amino, kalsium, mangan, sodium, sulfur, vitamin C, vitamin E, minyak asiri, quercitin, dan curcumin Berdasarkan penelitian, bahan-bahan yang dikandung oleh Bawang Bombay memiliki manfaat untuk menekan kadar kolesterol dalam darah, meningkatkan jumlah HDL (kolesterol baik) hingga 30%, memperbaiki penyempitan pembuluh darah dan hipertensi, meredakan pilek, meredakan sakit perut, menurunkan kadar gula dalam darah, mencegah kanker, mencegah pemecahan insulin di hati, merangsang produksi insulin oleh pankreas, dan menekan serangan osteoporosis.

CENDAWAN TIRAM

Kajian mendapati cendawan boleh mengurangkan kandungan gula dan menambah insulin di dalam darah, membunuh beberapa jenis virus yang yang membawa penyakit berjangkit dan turut berperanan sebagai agen mempertahankan badan dari serangan barah. Namun tidak semua cendawan boleh dimakan dan ada juga cendawan yang beracun.

BAWANG PUTIH


Meningkatkan sistem imunisasi Ya, terdapat kajian yang mendapati bahawa pengambilan bawang putih sebanyak 2 hingga 3 biji sehari selama tiga minggu akan meningkatkan aktiviti sel darah putih untuk melawan jangkitan dan tumor.

Mengurangkan kolesterol dalam tubuh Kandungan Di-sulphide di dalam bawang putih membantu menurunkan nilai kolesterol di dalam saluran darah dan seterusnya mengurangkan risiko penyakit jantung.

CILI MERAH

Cili mengandung capsaicin yang akan mempercepat metabolismedan membantu tubuh membakar kalori lebih cepat. Hal ini terjadi keranacapsaicin meningkatkan suhu tubuh dan berperanan dalam meningkatnya degupan jantung. Lebih jauh, kajian menunjukkan orang yang hobi makan pedas biasanyamakan dalam jumlah yang sedikit sehingga berat badan lebih terjaga.

Cili menyehatkan jantung dengan cara mencegah pembekuandarah. Penelitian juga menunjukkan kadar kolesterol jahat/LDL boleh mencegahoksidasi yang menyebabkan penyumbatan pembuluh darah. Capsaicin jugaefektif melawan inflamasi, yang telah diidentifikasi sebagai faktor risikopenyakit jantung.



BROKOLI


Brokoli merupakan sayuran yang sangat bagus untuk melawan dan mencegah kanker. Agen anti kanker yang terkandung di dalamnya yaitu indoles, sulforaphane ( zat ini akan membentuk enzim yang mampu melawan kanker, diabetes, penyakit jantung, osteoporosis, and tekanan darah tinggi), Isothiocyanate, glukosinolate, ditihiolthione, dan beta karoten.

TOMATO

Khasiat tomato juga berkait rapat dengan kecantikan kulit. Sayuran ini dikatakan berkesan untuk mengecilkan liang roma, mengurangkan masalah jerawat dan merawat penyakit kulit. Elemen penyejuk juga mampu menyejukkan kulit yang kasar, astringen untuk menghapuskan minyak berlebihan, dan vitamin A dan C untuk mencerahkan kulit kusam dan mengembalikan keremajaan kulit.

AYAM

Memudahkan penghadaman serta membetulkan imbangan badan, baik untuk otak dan badan, serta mencantikkan rupa paras. Walau bagaimanapun jika dimakan terlalu banyak boleh menyebabkan penyakit sendi dan yang terbaik ialah daging ayam betina yang tidak bertelur.


No comments: